Saturday, May 22, 2010

Does animal have Emotion and Facial Expression? / Adakah binatang mempunyai emosi dan ekspresi wajah?

Well, from scientific view, although the scientist still not done with their research yet. But, some of the scientist thinks that animal did have a emotion and expression like we human do. But of course animal do not talk to express their emotion. what do you thinks if animal can talk to us to express their feeling? if so, i bet it will make our daily job really easier right? haha.. plus we human can understand animal better if their do really talk.

Back to my topic, from my opinion and observation, animal did have emotion and expression. But, how do they express their feeling and emotion is by their behavior and action. For example, when a tiger or lion get their meal for lunch, their definitely don't want to be disturbed. To express their emotion, their will be so aggressive and  make some threatening voice before trying to hurting somebody that try to get near them. Same thing also happen when animal get depress and stress out. Although that animal really is a tame animal, when its get angry because of depression, stress or annoyed, that animal has a potential to harm his/her guardian or other people.

The threatening voice i'm mean is like the video below



Does animal have a facial expression? i'm not so sure about this. But one thing i'm certain. When i look a picture below, maybe animal do had a facial expression..


 "Killer Smile"
LOL :p


Dari perspektif saintifik, walaupun kajian mengenai perkara ini masih belum terbukti lagi, akan tetapi berberapa penyelidik berpendapat binatang memang mempunyai  emosi dan air muka seperti yang terdapat pada manusia seperti kita. Tetapi, sudah semestinya mereka tidak bercakap untuk meluahkan apa yang terkandung dalam perasaan mereka. Apa pendapat anda jika mereka betul-betul dapat bercakap untuk meluahkan emosi mereka? sudah tentu kita akan lari lintang pukang betul? Dan mungkin juga kita akan memahami mereka dengan lebih baik jika mereka boleh bercakap.
Berbalik pada topik, dari perspektif saya sendiri dan juga dari pemerhatian saya, binatang memang mempunyai emosi dan ekspresi. Bagaimana mereka meluahkan emosi mereka ialah dengan tingkah laku dan perbuatan mereka. Sebagai contoh, bila harimau atau singa sedang menjamu selera dengan hasil tangkapan mereka, sudah tentu mereka tidak mahu diganggu. Untuk mengekspresikan emosi itu, mereka akan lebih agressif dari biasa dan akan mengeluarkan bunyi seakan-akan mengancam sesiapa yang mahu menghampirinya.  Contoh bunyi yang dimaksudkan seperti yang tertera di video dibawah.


Begitu juga jika binatang itu stress/ tertekan. Walaupun mereka binatang yang jinak sekalipun, jika mereka terasa tertekan, rasa terganggu dan sebagainya, mereka akan berpotensi mencederakan penjaga mereka atau orang lain. Kucing juga tak terkecuali.

Adakah binatang mempunyai raut wajah untuk melahirkan ekspresi mereka seperti senyum dan sebagainya? Itu saya tak berapa pasti. Akan tetapi, apa yang pasti setelah saya melihat gambar dibawah.. Mungkin binatang  memang mempunyai raut wajah. 



"Senyuman Pembunuh"
Haha.. :p

No comments:

Post a Comment